söndag 10 januari 2010

Mat

Vill börja med att säga att vår kamera är skit usel!!! Bilderna blir ljusa och dåliga... men men det va dagens I lands problem...
Bakade två nya sorters bröd ur Martin Johanssons bok: Surdegs bröd.
Det lite ljusare är honungsbröd, blev jätte gott!
Och det andra är Drottningholms limpa med en massa hel säd i. Blev bra det med.

Blev sopplunch för mig och barnen vår lediga Tog en sån där färdig soppa i påse som man bara tillsätter vatten. Men dom ska vi aldrig köpa igen! Dom innehåller en massa smakförstärkare och annat skit. Vet inte varför den har kommit med hem från första början. Soppa är ju inte så avancerat att göra själv. Till denna soppa la jag till en massa quinoa och rivna morötter. Herman åt tre portioner! Sen om det va för alla smakförstärkare eller inte det vet man aldrig.



Christers söndags middag: Helstekt fläskfile med potatis, morötter, gul lök, paprika och bearnies. Och en liten sallad på tomat och avokado.


Kyckling med matvetesallad: Matvete, röd lök, tomat, avokado, svarta bönor, suger snaps, olivolja, balsamvinäger. Och en sås med lite ört och vitlöks krydda i matlagnings yoghurt.


Hamburgare: Gjorde egen på nötfärs, 1ägg, vitlök, persilja lite fond och salt o peppar.
Servera med tomat, avokado, röd lök, sallad, cole slaw på vitkål och morötter, tillsätt lite creme fraich och senap citron o salt o peppar.
Minus poäng på att jag inte bakade bröden själv. Ska göra det nästa gång...:)




Skiva potatis och ringa över olivolja o salta o peppra in i ugnen en stund. Under tiden skivar man upp en lax sida (eller köper portions bitar). Tärnar upp en röd o en grön paprika och en kruka persilja o en kruka gräslök. Lägg på allt på potatisen. När det är klart smaka av med citron salt o peppar.
Blanda en creme fraich med lite av persiljan o gräslöken som va till laxen smula ner en förpackning feta ost. Servera!





3 kommentarer:

  1. Äter ni alltid så många olika middagar? Allt ser så gott ut (jag är så hungrig ; )

    SvaraRadera
  2. Vad gott det ser ut :-)
    När kommer du hem och lagar mat hos oss???

    Man blir så sugen på att baka bröd när man ser ny bakat...har du lite tid att baka själv..måste bli bättre på att få tid över och baka nya recept.

    Snart är vi e värmen ocg solar ååå badar :-)

    SvaraRadera
  3. Ha ha ja vi har alltid buffe...naj bara skoja..
    Ja jag brukar ju baka ca två omgångar på mina lediga måndagar det passar perfekt. Då blir det till o med över så jag kan ge mamma.Skrik till om du vill ha något recept! Lycka till! Och gissa va frukt vi ska äta i thailand! Ananasen är det bästa jag någonsin smakat!

    SvaraRadera