torsdag 5 november 2009

Bröd

Testade två nya recept i helgen som va. Fick så där bra respons..men jag tyckte väldigt mycket om båda!


Hasselnöt och päron bröd.
Fick en massa goda päron av mamma, så jag tänkte prova baka med dom. I Helenes bröd bok fanns ett recept med äppel och russin så jag bytte ut det...

700 gr vatten
350 gr vetesurdeg
20 gr jäst
950 gr vetemjöl
200 gr durummjöl
75 gr mörk sirap
30 gr salt
ca 100 gr nötter eller blötlagda russin
125 gr tärnat päron el. äpple

Blanda alla ing. utom salt och nötter o päron. I ca 10 min. Tillsätt salt kör i 5 min. Tillsätt nötter och päron och kör så det fördelas jämnt.
Fördela till 4 bröd, ruddriv och vila i 10 min.
Forma igen om du inte vill ha runda.
grädda i ca 35 min ( 250 gr och sänk till 200 när du satt in brödet och hällt in vatten...)


Pain de martins, hälften dinkel.
Dag 1 kväll
100 gr vetsurdeg
200 gr vatten
150 gr vetemjöl
50 gr rågmjöl
rör ihop och låt stå till dag 2
Dag 2 morgon
surdegsblandingen från igår
450 gr vatten
250 gr vetemjöl
500 gr siktat dinkel
25 gr sirap
20 gr salt
Kör degen i ca 10 min. lägg över i en oljad bunke vik ihop den efter 1 timme. Totalt lät jag nog den jäsa ca 3 timmar. dubbel storlek. Sen som vanligt i ugnen.


2 kommentarer:

  1. Hej...jag har bakat hassel och päron bröd och insåg när jag följde ditt recept så har du missat skriva om jästningen..saknas 30 min och 2 timmar på utbakat bröd ;-)
    Som tur var hade jag bröd boken hemma, vi får se hur mina blev de är i ugnen nu.

    /Kram Ellis

    SvaraRadera
  2. ja jag hoppade över det. Hade inte koll på tiderna själv. Satte dom i ugnen när jag tyckte det såg bra ut. Och temp. brukar jag köra den samma nästan oavsett bröd. Jag ändrar bara tiden. Ska skriva lite nogrannare nästa gång. Lycka till! kram

    SvaraRadera