söndag 30 maj 2010

Tortano



Grundrecept

1 bröd

15 g jäst
3 dl ljummet vatten
2 msk olivolja
1 msk honung
1 1/2 msk flingsalt
2 1/2 durumvetemjöl
4 dl vetemjöl

valfri fyllning

smula jäst lös upp med vatten olja, honung, salt
blanda i durum och vetemjöl. Låt den gå tills degen blir elastisk.
Jäs till dubbel storlek, ca 40 min.
Tryck ut till en rektangel ca 1 cm tjock. Kavla inte , då trycks luften ur degen.
Fyll degen. Pensla kanten och tryck ihop sidorna och rulla den och forma till en krans.
Sätt ugnen på 250 grader.
Jäs i 30 min.
Grädda brödet i ca 35 min i 200 grader.

Jag gjorde ett bröd med mozarella, parma och basilika. Och ett med parma, ost, oliver, rosmarin och lite honung. ( hade tänkt feta men jag hade ingen...)
Tänkte prova chevre, honung och valnötter också...:)
Och Jocke ville prova en med tomatsås...men det får han testa först...:))


1 kommentar:

  1. Glömde skriva att receptet kommer ifrån Leilas nya bok, one more slice. Väldigt bra bok!!

    SvaraRadera