måndag 7 december 2009

Måndag

Mjuk pepparkaka med lingon. Väldigt god och lätt att göra.







Ovan är det inte chokladbollar utan frukt och nötbollar. Väldigt bra godis! Brevid dom är det chokladtryffel. Båda recepten kommer från Laga Lätt.
Sen gjorde vi vörtbröd från Helens bok. ( gjorde om receptet lite så jag kunde använda surdeg och jäst istället för bara jäst.)
Nöt och fruktbollar
20-25 osvavlade aprikoser
100 gr mörk minst 70% choklad
1 dl sötmandel
ev. 1 krm salt
grovhacka lite sen mixa i matberedaren till en grov smet...
rulla bollar och doppa i lite hackade nötter.
MMMm sa Ebba kan jag få en till...??!!

Va på träning för Richard i lördags med Matrix, Helena och Lyra va också med. Det va roligt och gick ganska bra. Hade önskat lite mer " pisk" på mig. Men det är Louise träning på torsdag så då jäklar! Måste komma ihåg att göra situps bara!!!
Igår va jag och Jennie, Helena, Johanna och hennes kompis Anna på kurs för Tomas. Denna gången med temat jul.
Vi gjorde en choklad tryffeltårta. Så nice! Sen saffrans biscotti, mandelmusslor, amaretti. Och en pepparkaks lykta som blev skitful...men det är inte min starka sida... Jätte trevlig dag. Helt slut när man kom hem!

Säg till om det är några andra recept ni vill ha så skriver jag det sen.
Vi hörs i veckan!
Ta hand om er och glöm inte situps ni också!!!

6 kommentarer:

  1. Vad gått det ser ut :-)
    Vart har du köpt vörtkryddan??
    Hoppas allt e bra med er!!
    Hade ni någon kurs i helgen??

    Kram Ellis

    SvaraRadera
  2. Vad du är duktig Mia :)

    Ser fint ut!

    /mp

    SvaraRadera
  3. Ser fint ut Mia , va duktig du är :)

    SvaraRadera
  4. mums , är det några kvar tills vi kommer på lördag ?

    SvaraRadera
  5. Ellis: jag köpte flytande vört av Thomas i söndags. Men vågade inte ta den nu ifall bröden inte blev bra så jag tog santa marias vörtkrydda. Gick alldeles utmärkt. Men till hennes recept med 4 bröd tog jag en hel påse, vilket var lite för mkt. Och så bytte jag ut hälften av jästen mot rågsurdeg. Ca 1 dl mot ett paket...
    Ja vi hade kurs ska få bilderna av Johanna då jag glömde kameran...så jag kan visa er.

    Micke: Tack så mycket!

    Marita: Absolut!! Vi har planer på att hinna göra mer innan ni kommer...:)

    SvaraRadera
  6. Hej Mia :-)
    Jag såg nu efteråt hur skriver jag..och läser gör jag inte heller.
    Du hade ju skrivit att du var på kursen ;-)
    Men du har köpt vörtkrydda i vanlig affär??
    Jag har letat lite men hittar inte eller så har jag glömt ögonen hemma kanske!!!
    Kram Ellis

    SvaraRadera