fredag 9 oktober 2009

Plommonbröd

Plommonbröd ifrån Helene Johanssons bok
Dag 1
Blötlägg kvällen innan:
100 g katrinplommon (det går bra med vilken torkad frukt som helst)
75 g russin

Dag 2
Häll av vattnet och mixa plommonen

450 g rågsurdeg
plommonen
900 g vatten
25 g jäst
1350 g vetemjöl med hög proteinhalt
275 g grovt rågmjöl
40 g ljus sirap
45 g salt

arbeta i maskin i 10 min, tillsätt salt kör 5 min till. ( jag tog mindre med salt)
degen ska vara ganska kladdig. Låt degen vila i 30min.
Forma till 4 bröd. (Doppa dom i solrosfrön)
Sätt ugnen på 250 gr och låt bröden jäsa i 1,5 - 2 tim
Sätt in bröden, kasta in en kopp kallt vatten, sänk värmen till 200 gr, släpp ut ångan efter 20 min. Grädda i 15 min till.

3 kommentarer:

  1. Det där brödet är jätte gott tänkte prova göra det i helgen..
    Vårt vi fick tog slut på en gång..saknar bara en sten platta..jag får vänta ;-)
    Har börjat ta fram brödet vi bakade på kursen.
    Mums.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hur gör ni med stenplattorna då ? Jag försöker stjälpa upp brödet jätteförsiktikt och så PLOFF säger det och så ligger det en pannkaka i ugnen... :(

    SvaraRadera
  3. ja det är jätte svårt att få dit det utan att det pyser till! Jag låter det jäsa sista gången på bordet med en massa mjöl. Så har jag en bröd spade som jag tar upp det med och lägger det på skivan.Annars tror jag det går och låta jäsa på baklåtspapper och försöka lyfta in de...

    SvaraRadera