onsdag 14 april 2010

Havrekakor med valnötter och russin

Kakorna är ifrån två systrar söta. Lisa och Monica Eisenman. Underbar bok!
Det är kakorna också!

200 gr smör el marg.
1 dl socker
2 1/2 dl farinsocker
1 ägg
2 msk vatten
2 dl vetemjöl
1 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
1/2 tsk bikarbonat
7 dl havregryn
2 dl russin
2 dl grochackade valnötter

sätt ugnen på 175 grader.
Rör smör socker och farinsocker poröst. Tillsätt ägg och vatten.
Blanda mjöl, kanel, vaniljsocker, salt och bikarbonat. Rör ihop med äggblandningen till en jämn smet. Tillsätt havregryn, russin och valnötter.
Rulla till valnöts stora bollar och lägg på plåt med bakplåts papper. Grädda mitt i ugnen i ca 12 min. Kakorna ska vara lite mjuka när man tar ut dom.
Mmmm lycka till.

1 kommentar:

  1. Tack för receptet...ska nog försöka hinna baka kakorna i helgen..
    Fick du mitt sms i går ang. bak kursen??
    Jag jobbar nämligen både torsdag och fredag denna vecka skulle kunna ta ledigt fredag och åka på tordagen med det fanns bara en båt hem på söndagen och man skulle vara hemma kl.halv 3 på natten på måndagen..
    Alt. om vi åker på måndagen..Vet inte riktigt hur vi ska göra om vi nu kan??
    Det fanns ju som sagt inte mycket att välja på tider och tiderna tar väl snabbt slut kan jag tänka mig under denna helg..

    Oj det blev ett helt upplägg här :-)
    Men hur gör vi??

    SvaraRadera