lördag 5 november 2011

2000-talet

Det är 2011 och det är fortfarande tillåtet att stenas till döds i flera länder. Könsstympning, Hedersmord mm
Jag mår illa när man ser hur folk behandlar varandra runt om i världen.
Vi ska vara glada att vi och våra barn är födda i "rätt" land. Hade vi fötts i Iran...hur hade vi levt då?

Jag läser ofta böcker som utspelar sig i andra länder, får en känsla av en annan vardag.
Som t.ex flyga drake, en blomma i Afrikas öken, bakom dolda galler, kejsarinnan Orkide, den vita massajen, the stoning of Soraya, pojken som kallades det, mitt förbjudna ansikte. Och många fler....en del är hemska andra inte.
Jag läser inte bara såna här böcker...det skulle jag inte klara...
Men ibland känns det bra och inte bara blunda för allt som händer..även om jag inte förändrar nåt genom att jag läser.

1 kommentar: